lunes, 25 de mayo de 2009

8.ARIKETA: Publizitate sexistari begira



Publizitate sexistak gaur egun duen lekuaz arituko gara gaurkoan. Horretarako, Emakundek duen “publizitate sexistaren behatokia”k, hauek neurtzeko argitaratu dituen pautetan oinarrituko gara:
Pautas para detectar el sexismo en la publicidad:
1- Anuncios que limitan los espacios y las expectativas de las mujeres.
2- Anuncios que muestran a las mujeres como seres subordinados de los hombres
3- Anuncios en los que las labores domésticas aparecen como exclusivas de las mujeres
4- Anuncios que parodian las labores que se realizan en el hogar
5- Anuncios en los que el cuerpo o una parte del cuerpo es comparado con el objeto que se promociona sin que guarden relación alguna
6- Anuncios en donde la opinión experta aparece exclusivamente en voces de hombres
7- Anuncios donde se sobrevalora la belleza de las mujeres sin justificación alguna
8- Anuncios en los que se utiliza el género masculino para referirse a ambos sexos excluyendo e invisibilizando a las mujeres: hombre, hijo, los, chicos, niño, unos…
Buenas prácticas
- Aquellas que tienen en cuenta la presencia de niñas y/o niños, mujeres y/o hombres en los mensajes escritos, en las imágenes y en las voces en off, ejerciendo indistintamente funciones en todos sus niveles y categorías, tanto en el ámbito privado como e el público
- Aquellos en las que se representa la diversidad y la pluralidad de las mujeres y, los hombres, en su aspecto físico como en sus funciones


Guztira, 15 iragarki aztertu ditugu klasean, honakoak dira:

1)GALLINA BLANCA
Bertan, emakumea zein gizonezkoa ageri dira sukaldean lanean. Hala ere, esan beharra dago emakumea dela zopa ona nola prestatu azaltzen duena. Gainontzean, nik uste dut neutroa dela, ez baitu alde batera zein bestera egiten.
2) LMN
Freskagarri honen iragarkian ezinezkoa da emakumerik agertzen ez dela aipatu gabe uztea. Bertako pertsona guztiak gizonezkoak dira, eta iragarkia kokatzen den hondartzan ezin dugu emakume bat bera ere ikusi. Beraz, ez du emakumearen irudia urratzen baina ez dakit omititzea ere gauza ona den. Hala ere, neutro bezala klasifikatuko nuke.
3) INTEL
Iragarki honek lan munduan emakume zein gizonezkoak erakusten dizkigu. Pertsonaiak mikroprozesadore baten bila dabiltza, gizon eta emakumeak; aurkitzen duena gizonezko bat da baina horrek garrantziarik ez duela uste dut. Beraz, uste dut praktika egokian sartu daitezkeela.
4) SIMYO
Hemen produktua saltzen digun showman bat azaltzen zaigu. Gizon zein emakumeak azaltzen diren arren, emakume estereotipatu batzuk agertzen direla nabarmena da, bi emakume azafata lanetan azaltzen baitira. Besterik gabe, esatea, iragarkiaren protagonistak gizonezkoak direla (over ahotsa eta showmana) eta emakumea azafata edo dantzari lanetan bakarrik azaltzen dela (gizonak ere dantzan agertzen diren arren). Horregatik, uste dut bigarren pauta urratzen duela eta baita zazpigarrena ere.
5) EUSKALTEL cineX
Txindurri batzuk protagonizatzen dutenez, esan daiteke ez duela genero bazterketaren zantzurik. Baina bada nire arreta piztu duen gauza bat: bikotea sexua praktikatzen ari diren bitartean, entzuten diren oihu bakarrak emakumearenak direla (emearenak). Hala ere, neutro bezala klasifikatuko nuke.
6) EUSKALTEL
Iragarki honek berez ez du inolako genero bazterketaren zantzurik ageri. Baina bertan agertzen diren pertsonaiak iragarki zaharretako pertsonaia-ikonoak izanda, garbi ikusi daiteke lehengo iragarkietako pertsonaiak gizonezkoak izaten zirela batez ere. Esaterako, Duracelleko untxia, Micolor-eko pailazoak, Don Limpio…
7) ORANGINA
Iragarki honek genero bazterketa bat erakusten du. Hau da, honek emakumeak beti elkar kritikatzen ari garela erakutsi nahi du. Hala nola, hiena bat erabiltzen du emakume-kritikalari horren papera betetzeko eta erori berri den emakume bati barre egiten dio inongo lotsarik gabe. Nik uste dut iragarki honek bai egiten diola kalte emakumearen irudiari eta topiko batek baliatzen da horretarako.
8) CAJA GRANADA
Erabat neutroa dela esango nuke, ez baita genero bateko zein besteko errepresentaziorik ageri. Zerbait esatekotan, over ahotsa gizonezkoarena dela esango genuke.
9) CHANEL
Marka honetan ohikoa den bezala, ametsetako emakume bat erakusten digu, zerutiar tankerakoa. Irudi hau transmititzea oso legezkoa iruditzen ez zaidan arren, diskriminazioa egiten duela esatea gehiegizkoa iruditzen zait. Beraz, neutroa dela esango dut.
10) BANCAJA
Hemen, gizonezkoaren irudia da estereotipatua agertzen dena (sendoa, basatia…) Gainera, fidagarritasuna ere gizon tankeran azaltzen digu. Hala ere, ezin dugu esan diskriminatzailea denik.
11) CANAL+
Egia esan, ez dakit honen inguruan nola mintzatu. Futbol partiduen inguruan ari da eta “ponte cómodo” esaldia erabiltzen du. Orduan, 8. Pautarekin lotu dezakegu, hau da genero maskulinoa erabiltzen duela bi sexuei zuzentzeko- Baina beste alde batetik begiratuta, esan behar da hizkuntzaren arazo bezala ikusi daitekeela. Azken finean, bi sexuetan idatzi ezkero, efektu publizitarioa galdu egingo litzateke eta bietara zabaltzeko gizonaren marka erabiltzera ohituta gaude. Nik, ez nuke aintzat hartuko, baina futbol partiduez ari delarik, gizonezkoei zuenean zuzenduriko iragarkia dela ere pentsa daiteke.
12) COCA-COLA
Nik ez dut uste genero indarkeriaren aztarnarik duenik. Egia da emakume baten ipurdiaren xehetasun plano bat agertu dela, baina beste ipurdi batzuekin batera azaldu da. Beraz, nire ustez, neutroa da gai honekiko.
13) TRINA
Guztiz neutroa dela esango nuke. Justu iragarki honetako hiru protagonistak gizonezkoak dira baina badira, kapaina honetan, paper hau emakumeek osatzen dutenak ere. Abestiak gizon ahotsa du ere.
14) ETB
Asko harritu nau hemen emakumeak garbitzaile edo zerbitzari lanak egiten soilik agertzen direla. Protagonista gizonezkoa da eta argi eta garbi ikusten da emakume batik xaboi eta beste garbikari batzuk erortzen zaizkiola eskuetatik. Honetaz gain, gizona zerbitzatzera doazten zerbitzariak ere emakumeak dira. Beraz, esan beharra dago iragarki honek lehenengo eta hirugarren pautak urratzen dituela.
15) PASCUAL
Esnea iragartzen duen iragarki honetan, soilik emakumea agertzen da erosketak egiten eta baita etxeko lanak egiten ere. Beraz, esan daiteke hirugarren pauta hori betetzen duela.

Orokorrean, esan beharra dago justu aztertu ditugun iragarki hauetan ez dagoela sexismoaren zantzu handirik. Hala ere, ezin da ezkutatu hau nabaria dela publizitate arloan. Gainera, over ahots guztiak (aztertu ditugun iragarkiena) gizonezkoenak direla aipatzeko modukoa irudtu zait, emakumeok fidagarritasunik ez bagenu bezala. Hala ere, batzuetan gehiegizkoa iruditzen zait publizitatean genero kontuez egiten diren akusazioak. Ondorengo kartel biak aldatu behar izan zituzten eta bata guztiz onartezina iruditzen zaidan arren (emakumea diskriminatzen baitu), Durangoko Azokako kartelari eginiko akusazioa guztiz soberan zegoela iruditu zitzaidan. Hemen ikusgai dituzue, zuek esan.

Marlboro_Masters_2002_03.jpg

cuestionsexopromo.jpg

Topatu dudan beste iragarki honek ere zuzenean iraintzen ditu emakumeak, janari begetarianoa iragartzeko, inolako aitzakiarik gabe erabiltzen baititu emakuak objektu soil gisa. Niri beintzat lotsagarria iruditu zait iragarki hau. Esan beharrik ez dago zestsuratu egin zutela. Ea zer iruditzen zaizuen:

No hay comentarios: